Графитите и тяхната история


Говорим за underground... Определено основно място заемат графитите, в тази богата и урбанистична култура. В тази статия ще разберете повече откъде всъщност произлизат графитите и какво ги прави толкова уникални, че днес се възприемат като цяла ера в изкуството... :)





Графити е множествено число на "graffito" ,въпреки че единственото число е станало сравително мрачно. Много използвано е в изкуството,създавано чрез надраскване на скица върху повърхност. Друг подобен термин е sgraffito, начин за създаване на скица чрез драскане през слой пигмент за да се разкрие друг,намиращ се отдолу. Всички тези английски думи идват от италианския, най-вероятно от думата "graffito" (издран/надраскан),защото древните драскачи издирали работата си в стените преди да се стигне до спрейовете,както стенописи или фрески.
Според историята,термина графити се отнасял за надписи, рисунки на фигури и тн.,намирани по стените на древните гробници или руини,като катакомбите в Рим или в Помпей. Използването на думата се е развило,така че използва всякакви декорации(написани на каквато и да е повърхност. Това може да се счита за вандализам,да покрива картини или писания,поставени на повърхности,обикновено стени или тротоари,без позволението на собственик.Следователно надписите,направени от авторите на паметници не се считат за графити.
Единственият познат източник на езика Safaitic,форма на прото-арабичния,произлиза от графити:инструкции, надраскани на повърхността на камъни и канари главно в постините на Сирия,източна Йордания и северната част на Саудитска Арабия.Safitic датира от 1 век преди христа до 4 век след христа.Модерни графити
Модерните графити се свързват с хип хоп културата, като един от четирите основни елемента (заедно с МС-инга, DJ-инга и брейк танците). От друга страна обаче модерните графити предшестват хип хопа с почти десетилетие и имат своя собствена култура и уникален стил. Графитите се смятат за визуално изразяване на рап музиката, докато брейкденсинга е физическото. В допълнение към това графитите имат нещо общо и с пънк движенията от 70-те, представени от групи като Black Flag и Crass, които придобиват лоша слава, вследствие, на което са причислени към пън културата.
Графити райтърите понякога избират своите псевдоними (тагове), за да отразят лични предпочитания и интереси, но също така тагът често съответства на това, как една дума се изговаря или бива изписана. От значение е и колко дълъг става тага. Изпълнението на един таг може да стане много сложно ако съседните букви не съответстват визуално. Някои тагове са в такъв вид- Page3, 2Shae, 2Cold, In1. Други са думи, но изписани по неправилен начин, например Train- Trane или Trayne ;Envy може да бъде Envie или Envee. Таговете може да съдържат някакво кодирано съобщение или иницаилите на райтъра. Годината, в която е направен графита, също заема място в тага. Например райтъра Тох от Лондон изписва Тох03, Тох04 и т.н. В някои случаи таговете се правят в памет на починал приятел-"DIVA Peekrevs R.I.P. JTL '99". Повечето тагове са с дължина от 3 до 5 букви, за да могат да бъдат изписвани по-бързо, но няма ограничение в дължината.
Основите на графитите за положени през късния период на 60-те години на ХХ век. По това време графитите са били, главно, форма за изразяване на политически пристрастия. Те са били считани са евтин и лесен начин да се изрази мнение, с минимален риск за райтъра. Когато основите на графити културата били положени, започнали да се появяват и първите графити групи, които използвали графитите, за да маркират територии. Някои примери са Savage Skulls, La Familia, и Savage Nomads.
До края на 60-те години модерния период, от историята на графитите, се заформил във Филаделфия, Пенсилвания. Има двама артисти, считани като основатели на истинското "бомбене" -"Cool Earl" и "Cornbread". Те събрали интереса на пресата и обществото върху себе си, тагвайки се почти навсякъде. През 1970-1971 центърът на графити културата се преместил от Филаделфия в Ню Йорк. Когато вече основите били положени на следващите творци им било по-лесно да развиват идеите си и да намират по-креативни начини за писане.Die Hard Era
Годините между 1985 и 1989 да познати като ерата "die hard". Артистите от този период се насочват към рисуване по изоставени вагони. С увеличаването на охраната и бдителността срещу нелегални творения, културата прави крачка назад. Предишните сложни "пламъци" по колите са заменени от опростени тагове, които често се преливат с боята на колата. През 1986 МТА и СТА спечелват "войната срещу графитите" и интереса към активните райтъри рязко спада. Това обаче има и друга страна-насилието, което преди се е свързвало с графити групите, също намалява. Някои по-изявени райтъри от Ню Йорк и Чикаго са били- Ghost, Cavs , Reas , Sivel , Agent , Con5 , Trixter , Cope 2, futura , obey, seen, T-kid, JA. Все още има някои творци, които искат да добият слава променяйки името си.


Clean Train Movement Era

Този период в историята на графитите се характеризира с множество артисти, които преместват творбите си от железниците към "улични галерии". Движението "Clean Train" започнало през Май 1989, когато Ню Йоркската управа се опитва да премахне, всички изризувани вагони, от обща употреба. В резултат на което, много райтъри трябвало да измислят нови начини да се реализират. Последвали множество дебати около това, дали графити изкуството трябва да бъде считано като част от изобразителното изкуство.
По време на този период много райтъри започнали да издават творбите си в галерии, като същевременно притежавали собствени студия. Тоза практика води началото си от 80те години. Един от първите такива творци е Jean-Michel Basquiat, който се тагвал с подписа SAMO (Same Old Shit). По-скорошен представител е Austin Micheal с неговия таг A5 (A CINKO).
Austin Micheal (А5) е считан за един от най-популярните и идеализирани райтъри за всички времена. Неговите политически различия и отношенията му с Лос Анджелиската банда "Bloods" са показани в един от най-ценените му творби. Доста негови тагове предизвикват конфликти между Източното и Западното крайбрежия. Един от тях "AttaCK" е насочен срещу противоположната банда-"Crips". Буквите СК означават Crips Killer. Заради множеството проблеми, причинени от таговете на А5, някои от тях биват заличени.
В някои случаи, графити артистите достигат такова ниво на сложност на техните творения (особено когато графитът е в памет на починал човек), че собствениците на магазини се колебаят дали да ги заличат. В Бронкс, след смъртта на рапъра Big Pun има няколко стенописа посветени на неговия живот, като подобни творения се появяват и в памет на Notorious BIG и 2Pac Shakur. По същия начин се почита паметта на Принцеса Даяна и Майка Тереза.
С популязирането и легализирането на графити изкуството, пред 2001 , компютърния гигант IBM организира кампания, която включва райтъри от различни страни, които трябва да изрисуват знакът на мира, сърце и пингвин (талисманът на Linux), за да възпроизведат "Мир, Любов и Линукс". Въпреки легализацията обаче някои "улични творци" биват арестувани.
Друг подобен пример е въвеждането на графитите в компютърните игри. Например Marc Ecko's Getting Up:Contests Under Pressure. Геймплеят изисква от играча да прави графити, въпреки закона. Марк Еко, който е дизайнер на модна линия казва - "Графитите са, без съмнение, най-силното движение в изкуството през последните години и е било основен източник на вдъхновение през цялата ми кариера".
Някои от най-излползваните стилове в графитите имат собствени имена. "Таг" е най-простия начин за изрисуване на инициалите на райтъра, със спрей или маркер. Друга форма на рисуване е "throw-ups" (което си нямам представа какво е, ако има някой по-запознат мое го преведе бел.а.), което включва набързо направени елементи, използвайки няколко цвята, като тук важна е скоростта, не прецизността. Обикновено се рисуват няколко букви. "Fill-in" или "piece" е друга, по-сложна, форма на "throw-ups", като тук се използват три или повече цвята. Това обаче изисква повече време и повишава риска райтъра да бъде "хванат". По-комплексен стил е "wildstyle", форма на графитите включваща преплитащи се букви, стрели и свъзващи точки. Поради това, творенията биват по-трудни за разчитане от хора, които не се занимават с графити. "Blockbuster" са графити, които заемат цяла стена, с цел да попречат на други райтъри да рисуват на същата стена. Някои творци използват "stickers" . Това се счита за по-мързелив начин и дори за измама от други, но тези, които ги използват считат, че се спестяват от 5-10 мин в изработката на даден елемент. Направата на един "wildstyle" може да отнеме от 8 часа до 2 дни./Еври
Tyxo.bg counter